Чому тече ATF: основні ознаки, причини та способи усунення витоків трансмісійної рідини

Якщо після стоянки ви помітили під днищем авто калюжу червонуватої рідини — не лякайтесь:
швидше за все, це всього лише трансмісійна рідина, що підтікає з автоматичної
коробки передач. Приємного в цьому, звісно, мало, але протікання ATF — далеко не
найстрашніше, що може трапитися з АКП. Нижче ми розкажемо про ознаки таких протікань
(і це не тільки калюжі під машиною), причини та способи їх усунення.

Для чого потрібна ATF і чому її витік небезпечний

Трансмісійна рідина забезпечує не тільки змащування, але й охолодження АКП, а також
створює гідравлічний тиск, необхідний для плавного перемикання передач. Саме тому
коректніше називати її «рідиною», а не «маслом». Витік ATF може дуже швидко призвести
до серйозних проблем і дорогого ремонту, тому усувати його потрібно оперативно.

Ознаки витоку ATF

  • Підтікання та калюжі під автомобілем.
  • Низький рівень ATF у коробці передач.
  • Пробуксовування АКП, затримки або відсутність перемикання передач, ривки та поштовхи.
  • Перехід АКП у аварійний режим.
  • Поява хімічного або гарячого запаху — ATF потрапляє на гарячі елементи.
  • Сторонні шуми, вібрації, індикатори несправностей на панелі приладів.

ATF зазвичай тече не «річкою», а поступово, по краплях. Тому нерідко утечку діагностують
саме за непрямими ознаками, які з часом посилюються.

Основні причини витоків ATF та способи їх усунення

1. Пошкоджена прокладка піддона

Прокладка піддона старіє, тріскається, стає крихкою або була неправильно встановлена.
У такому разі рідина капає по периметру піддона.

Що робити: замінити прокладку. Можна самостійно, але лише за умови
безпечних підйомних засобів.

2. Пошкодження піддона коробки передач

Піддон легко пошкодити ударом об перешкоду. Тріщина призводить до постійного витоку.

Що робити: зазвичай встановлюється новий піддон. Пайка — не найкращий варіант.

3. Пошкодження корпусу трансмісії

Найсерйозніша, але рідкісна проблема. Тріщини виникають від ударів, дефектів,
надмірних навантажень або замерзання рідини при потраплянні води.

Що робити: часто вигідніша заміна АКП, оскільки ремонт складний і затратний.

4. Утечки через ущільнення

Сальники входного/вихідного валів, півосей і датчиків зношуються під дією температур,
бруду та старіння матеріалу.

Що робити: заміна ущільнень у сервісі; часто потрібен демонтаж вузлів.

5. Неплотно затягнута або пошкоджена зливна пробка

Пробку можуть перетягнути або недотягнути. В обох випадках можливий витік, що
посилюється при нагріванні.

Що робити: перевірити затягування. При зірваній різьбі потрібен ремонт
або заміна піддона.

6. Перелив трансмісійної рідини

Надмірний рівень ATF створює надлишковий тиск, що «видавлює» рідину через сальники.

Що робити: злити надлишок. При відсутності зливної пробки потрібне спецобладнання.

7. Пошкодження магістралей охолодження

Металеві або гумові трубопроводи можуть кородувати, отримувати мікротріщини або механічні пошкодження.

Що робити: ремонт у спеціалізованому сервісі.

8. Пошкодження гідротрансформатора

Тріщини або зношені сальники призводять до витоку в передній частині коробки.
Симптоми: пробуксовування, вібрації.

Що робити: ремонт або заміна ГДТ у сервісі, зазвичай зі зняттям АКП.

Чи можна їздити з витоком ATF?

Якщо витік незначний — доїхати до сервісу можна. Але навіть кілька крапель можуть
бути наслідком серйозної проблеми, тому краще не затягувати.

Якщо запах гару, сильні ривки або пробуксовування — негайно зупиніться і не запускайте
двигун до з’ясування причин.

У крайньому разі регулярно перевіряйте рівень, возіть запас ATF, уникайте різких
прискорень і руху з частими зупинками.